Середа, 17 квітня 2019, 15:24
Тернопіль впевнено займає перші місця у рейтингах відкритості влади та серед міст, де ефективно працюють електронні сервіси та засоби прямого народовладдя. Сьогодні познайомимо читачів про найбільш ефективний електронний сервіс прямого народовладдя, який вперше в Україні був запроваджений мерією Тернополя. Мова йде про електронні петиції.
Що таке електронна петиція
Електронна петиція – це особлива форма колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування. Петиція є одним із найважливіших інструментів електронної демократії.
Українське законодавство визначає електронну петицію як колективне звернення в електронній формі до суб’єкту владних повноважень у вигляді тексту скарги (протесту) та/або пропозиції. Суб’єкт владних повноважень має на електронну петицію публічно оголосити свою позицію стосовно згоди чи незгоди по суті петиції, інформувати про аргументи у разі незгоди та організувати спільну з авторами та їх прихильниками роботу з розроблення та втілення плану реалізації петиції у разі згоди.
Електронна петиція подається та розглядається в порядку, передбаченому статтею 23-1 Закону України «Про звернення громадян».
Тернополяни можуть як подати власну петицію, так і проголосувати за вже існуючу. Для цього потрібно зареєструватися, вказати прізвище, ім’я, по-батькові, електрону пошту, номер телефону. Петиція спочатку надходить до відділу зв’язків з громадськістю ТМР, а далі в управління правового забезпечення, де перевіряють чи дана пропозиція належить до компетенції міськради, чи немає там нецензурної лексики, закликів до насильства, повалення режиму тощо. Далі впродовж двох днів петицію оприлюднюють на сайті, а впродовж наступних трьох місяців люди можуть за неї голосувати.
Законодавча база електронних петицій
2 липня 2015 р. Верховна Рада прийняла зміни до ст. 5 Закону України «Про звернення громадян» у якій встановлено, що особливою формою колективного звернення громадян до Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів та органів місцевого самоврядування є електронна петиція, та доповнила ІІ Розділ Закону ст. 23-1, де регламентовано порядок подання та розгляду електронних петицій.
28 серпня 2015 р. Президент України видав Указ «Про порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові Україні», відповідно до якого вже з 29 серпня 2015 р. на сайті Голови держави запрацював спеціальний розділ для електронних петицій.
Першу в Україні петицію зареєстрували на сайті міської ради Тернополя
Серед органів місцевого самоврядування вперше в Україні система електронних петицій запрацювала саме у Тернополі: у жовтні 2015 року електронна петиція до Тернопільської міської ради набрала більше 250 підписів. Вона стосувалася питання демонтажу МАФу з велодоріжки.
«Просимо забезпечити безперешкодне пересування велодоріжкою у парку Шевченка. МАФ, що знаходиться на ній, необхідно перемістити у інше місце. Як варіант – облаштувати позаду зелену зону для відпочинку і встановити стилізовану споруду», – йшлося у петиції. І протягом 10 днів ця вимога громади була виконана. Система петицій відразу запрацювала.
Таким чином, саме Тернопіль показав приклад іншим містам України, що громада може і має керувати владою.
Тарас Більчицький