Понеділок, 05 лютого 2024, 13:56
Ми вже писали про Сексистський скандал у Тернополі: інша думка
А зараз наведемо міркування стосовно цієї ситуації відомої адвокатки з Тернополя Тетяни Семусь
«Пост про «Домострой», або його сучасну версію - дисципліну "Педагогіка: підготовка учнівської молоді до сімейного життя", що викладається у ТНПУ ім. Володимира Гнатюка паном Володимиром Кравцем.
Довідка*: «Домостро́й» — пам'ятка російської літератури, літературний твір в жанрі «повчань», збірка правил і порад. Найбільш відомий в редакції середини XVI століття, ймовірно складеної протопопом Благовіщенського собору у Москві — Сильвестром, духівником Івана Грозного.
В цій частині мало бути дуже багато моєї текстової рефлексії з приводу, але я обмежусь сухим юридичним викладом.
Справедливості заради лише скажу, що проблемою є не тільки фантастично сексистський виклад цієї дисципліни, а й сам факт наявності такого предмету в освітньому закладі, адже ж можна було протранслювати щось про повагу до особистості і рівність, але ж ні - треба неодмінно нести тотальну печерну цвіль і абсолютно антинаукову відсебеньку про сімейне життя і ролі в ньому чоловіка і жінки.
Отже, почнемо з дефініцій. Сексизм - це будь які дія, жест, візуальний прояв, вимовлені або написані слова, практика або поведінка, в основі яких лежить ідея про те, що людина або група людей гірші через свою стать і які проявляються в публічній або приватних сферах, у мережі або поза нею.
Це визначення наведене в Рекомендації CM/Rec(2019)1 Комітету міністрів державам-членам щодо запобігання сексизму та боротьби з ним (прийнята Комітетом міністрів 27 березня 2019 року на 134-му засіданні заступників міністрів) відповідно до ст. 15-b Статуту Ради Європи.
У даному випадку в ТНПУ ці дії умисно спрямовані на підтримання та посилення гендерних стереотипів стосовно жінок (UPD: і чоловіків) та їх дискримінацію.
ООН ще у 1960 році затвердила Конвенцію з подолання дискримінації в освіті, яка ратифікована Верховною радою України. Антидискримінаційна експертиза (зокрема, в освіті) запроваджена Законом України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».
Розпорядженням КМУ № 1163-р від 20.12.2022 року схвалено Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022—2024 роки з її реалізації.
Отже, з питанням «А що не так?» розібрались. Наступне питання: «І що?»
Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» заклади вищої освіти функціонують на засадах автономії - самостійність, незалежність і відповідальність закладу вищої освіти у прийнятті рішень стосовно розвитку академічних свобод, організації освітнього процесу, наукових досліджень, внутрішнього управління, економічної та іншої діяльності, самостійного добору і розстановки кадрів у межах, встановлених цим Законом.
Тобто, заклад вищої освіти має самостійно контролювати те, що діється в його стінах і як саме викладаються дисципліни. І раз вже тут він «дав в штангу» і порушення допустив - він не має чекати письмових звернень від студентів, щоб реагувати, о ні! Він повинен негайно сам навести лад «у себе в хаті» - чи то шляхом «призначення формальних службових розслідувань», чи в будь який інший зручний для себе спосіб - аби оте все наведене вище законодавство не порушувалось.
А тепер дещо про репутаційні втрати. Звісно, кожний з вишів, де відбуваються сексистські «зашквари», вирішує питання по своєму - на те в університету є цілий спектр важелів, обирати йому. Однак не варто затягувати, адже якщо постане питання проведення антидискримінаційної експертизи, то може захитатися і стілець під науковими ступенями заслуженого викладача в розрізі наявної в мережі інформації стосовно того, що свою «наукову діяльність» у викладанні вказаної дисципліни колишній ректор провадить уже більше 20 років, видавав цілі підручники (пруфи в коментарях прикріплю, щоб не бути голослівною).
Без вишеньки на торті вас не залишу. Кримінальний кодекс України, стаття 161 встановлює відповідальність за порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної, регіональної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками, серед яких, зокрема, ознака статі. Частина друга цієї статті стосується порушення цієї статті службовою особою. Штраф 8500-17000 грн. або від 2 до 5 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.
Bogdan Buyak, щиро сподіваюся на швидке реагування і припинення дискримінації" - закликає Тетяна Семусь