До 1 травня 2020 року жителі багатоповерхівок мають обрати модель договірних відносин з виконавцями комунальних послуг.

Таку норму передбачено Законом України "Про житлово-комунальні послуги", який введено в дію в повному обсязі з 1 травня поточного року.

Річний термін відведено для того, щоб співвласники багатоквартирних будинків, незалежно від обраної ними форми управління будинком (відповідно до Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"), протягом даного періоду прийняли рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг.

Законодавчі зміни тривають протягом кількох років. У 2015 році набув чинності Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", яким запроваджено нове визначення житлової послуги як управління багатоквартирним будинком (до цього вона мала назву утримання будинків, споруд та прибудинкових територій). Але зміни торкнулись не лише самої назви. З прийняттям даного закону мешканці багатоповерхівок отримали право обирати форму управління своїм будинком, тобто ця послуга стала конкурентною, а її ціна договірною.

З 10 червня 2018 року набрали чинності окремі положення нового Закону України "Про житлово-комунальні послуги", в якому введено термін «послуга з управління багатоквартирним будинком», тобто цей закон прийнято з урахуванням новацій, запроваджених у 2015 році.

В законі «Про житлово-комунальні послуги», як і в законі, який регулює особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, теж прописано, що мешканці багатоквартирних житлових будинків можуть обрати форму управління своїм будинком. Водночас між цими двома законами є певні відмінності. Якщо запровадженим у 2015 році законом було встановлено певні часові рамки для прийняття мешканцями рішення про обрання форми управління будинком (таких форм три: створення ОСББ, обрання управителя, самостійне обслуговування будинку без створення юридичної особи), то якщо протягом відведеного часу мешканці не визначалися з обранням форми управління, орган місцевого самоврядування самостійно приймав рішення про призначення управителя будинку за результатами проведеного конкурсу.

Закон про житлово-комунальні послуги, натомість, містить норму, що у разі, якщо мешканці самі не можуть обрати управителя будинку, за підсумками загальних зборів вони складають протокол, в якому інформують про це орган місцевого самоврядування та просять його провести конкурс і визначити такого управителя.

Тобто суттєва відмінність між цими законодавчими актами полягає в тому, що у першому з них орган місцевого самоврядування міг самостійно ініціювати проведення конкурсу та обирати управителя, а в другому випадку, тобто з початком дії із 10 червня 2018 року окремих положень закону про житлово-комунальні послуги, такої самостійності орган місцевого самоврядування не має. Він може провести конкурс на визначення управителя багатоквартирного житлового будинку лише в тому разі, якщо про це його попросять самі мешканці та нададуть відповідний протокол.

Рішенням виконавчого комітету від 26 квітня 2017 р. № 307 створено комісію щодо проведення конкурсного відбору та визначення управителів багатоквартирних будинків.

У разі звернення до організатора конкурсу співвласників багатоквартирного будинку, в якому не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, не прийнято рішення про форму управління багатоквартирним будинком та не оголошено конкурсу з призначення управителя , організатор конкурсу оголошує та проводить такий конкурс у тримісячний строк з дня отримання протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку із проханням призначити управителя. Об’єктом конкурсу в цьому разі є багатоквартирний будинок, співвласниками якого звернулися до організатора конкурсу з проханням призначити управителя.