Декілька днів тому одне з місцевих видань Тернополя опублікувало сенсаційну новину про те, що нинішні ціни на квитки в громадському транспорті скасовані судом і людям міська рада має виплатити компенсацію за переплату. Давайте розберемось хто тут правий і виступає за правду, а хто хоче нажитись на тернополянах.

Зрозуміло, що в теперішніх умовах, громадський транспорт не зможе їздити за тарифами 2015-2016 років. Доведеться забути про нові великі автобуси, які міська рада лише почала закупляти. Навіть вони зупиняться. Це зрозуміло. Але перше, що муляє, чи в Тернополі є справді найдорожчі по Україні тарифи на проїзд в громадському транспорті?

Нагадаємо, з 17 листопада тариф на проїзд у громадському транспорті Тернополя становить 5 грн у тролейбусах та 6 грн у маршрутках:

Тобто при наявності «Файної картки», тариф на проїзд для тернополян практично не змінився.

Учні та студенти далі їздитимуть за 50% вартості, відповідно до умов, які діяли до цього часу. Більше того, всі категорії пільговиків отримали право на пільговий проїзд без обмежень. Всі розрахунки з перевізником по картці відбуваються в безготівковій формі.

Треба визнати, що в більшості українських міст діє «африканська транспортна система». Вона не працює на людей, на пасажирів. Вона працює на збагачення власників компаній-перевізників та частково водіїв. Вони збирають гроші, які нереально проконтролювати, забирають величезні кошти з місцевого бюджету за перевезення пільговиків. Вони банально не платять всі податки.

Напевно наші «непідкупні» активісти через суд хочуть повернути готівкову систему оплати за проїзд і нав’язують старі міфи, а іншими словами просто обманюють тернополян. Ось, подивіться, що з того виходить!

Міф перший: підняття тарифів на проїзд у громадському транспорті Тернополя з 17 листопада 2018 року було необґрунтованим та незаконним.

Відповідь: Насправді встановлені тарифи обґрунтовані, законні та пройшли всі громадські та публічні слухання.

Тарифи на проїзд у громадському транспорті переглядалися у зв’язку з ростом цін на пальне на 67%, збільшенням розміру мінімальної заробітної плати на 17%, збільшенням тарифу на електроенергію для потреб електротранспорту в 2 рази, що важливо для тролейбусів, а також через здороження вартості запчастин та інших складових, які впливають на тариф.

Без корекції вартості проїзду, через борги КП «Тернопільелектротрансу», тролейбуси могли бути відключені від електропостачання. Зупинилися б і приватні перевізники, бо їх діяльність, за усіма економічними розрахунками була збитковою. Перегляду діючих тарифів на проїзд передувало вивчення та економічний розрахунок тарифу, відповідно до встановлених нормативних документів. В основу тарифу були прийняті до уваги:

  1. Розрахунки громадських активістів при публічному обговоренні тарифів пропонувались на рівні 6,70 грн за проїзд у маршрутках.
  2. Висновки профільної депутатської комісії, які пропонували встановити тариф на основі 5-6 грн., а при готівковому розрахунку – 6-7 грн.
  3. Висновок незалежного аудитора, який підтвердив доцільність зміни тарифу в зв’язку із зміною показників господарської діяльності  перевізників та визначив тариф на рівні близько 6 грн для проїзду в тролейбусах та 7 грн в маршрутках, а при встановлені належної оплати праці водіям, такий тариф, за його даними, сягнув би майже 7,60 грн.

Таким чином, тарифи на проїзд у громадському транспорті Тернополя були встановлені меншими, ніж їх визначили громадські активісти, депутатська комісія та незалежний аудитор. Тому тариф є обґрунтованими та сформованим відповідно до визначення планової собівартості послуг із перевезення пасажирів.

Міф другий: нові тернопільські тарифи – найбільші в Україні.

Відповідь: Насправді – тарифи в Тернополі одні з найнижчих в Україні.

З кінця 2018 року в українських містах оголосили про нове підвищення цін на проїзд у громадському транспорті. Ось рейтинг найбільш «дорожчих», за вартістю проїзду у громадському транспорті, міст України. Тернополя у ньому немає.

  1. Дніпро. У маршрутках Дніпра ціни на проїзд збільшені з 8 до 12 грн. Відповідний проект рішення з’явився на сайті міськради Дніпра (22.12.2018). Тариф на автобусних маршрутах загального користування збільшений до 8 гривень. У маршрутках №77 та №141 ціна проїзду складає 11 гривень, а на маршруті №90 – 12 гривень.
  2. Київ. Від 14 липня 2018 року разова поїздка в метро, тролейбусі, трамваї, комунальному автобусі, на фунікулері та в міській електричці коштує 8 грн. У мерії Києва запевняють, що такі ціни залишаться актуальними виключно для киян-власників «Карти киянина». Для інших ціни знову збільшать.
  3. Харків. 8 гривень за поїздку в метро, 6 гривень – в трамваях і тролейбусах. Виконком Харківської міськради 6 лютого 2019 року встановив нові тарифи на проїзд в електротранспорті. До 8 гривень збільшилася вартість проїзду у маршрутках.
  4. Кривий Ріг. У Кривому Розі міськрада ще в січні вирішила підвищити вартість проїзду в міських маршрутних таксі з 6 до 8 гривень. Таке рішення прийняли на користь перевізників, які скаржилися на здорожчання пального, запчастин тощо.
  5. Львів. Виконавчий комітет Львівської міської ради встановив тариф на проїзд у маршрутках. Вже із початку лютого львів’яни платять за проїзд не 5, а 7 гривень. Тариф на проїзд в електротранспорті становить 5,5 грн на 90 хв проїзду.
  6. Одеса. Проїзд в електричному транспорті Одеси становив 5 гривень за одну поїздку, але з 15 січня 2019 року проїзд в маршрутних таксі Одеси подорожчав на 40% – до 7 гривень. Міська влада пояснила це «економічною необхідністю», обумовленою суттєвим зростанням в Україні вартості пального.

У решті обласних центрів та великих містах України вартість проїзду у електротранспорті коливається на рівні 4-6 гривень. В автобусах та маршрутках - 5-7 гривень.

Таким чином, позиція ініціаторів скасування тарифів у громадському транспорті Тернополя проста - повернути готівкові розрахунки, бо міська рада не зможе обліковувати готівку, як це було раніше. Вони проти збереження соціальних та пільгових перевезень пенсіонерів та пільговиків у всіх видах громадського транспорту, тому що саме при безготівковому розрахунку можна порахувати пільговиків і виплатити реальну компенсацію перевізникам.

Хоча чому дивуватись? Чого не зробиш для власного піару, адже незабаром чергові вибори. А сучасна судова система вже неодноразово довела, що «бабло перемагає зло». 

Петро Костельний